ختم قرآن در انفرادی!
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۵۰۱۰
صراط:
تاریخپژوهان انقلاب، خاطراتی متفاوت و ویژه از رمضانهای ایام انقلاب دارند. افطار و سحرهایی که در زندانهای رژیم طاغوت سپری شدند یا تجربه رمضان در ایام منتهی به انقلاب ۵۷ که بسیار ملتهب و پراضطراب سپری شد، روایتگر خاطراتی است که باید دوباره و چندباره مطالعه و بررسی شود. در این گزارش سراغ پژوهشگران و متخصصان حوزه تاریخ شفاهی معاصر رفتهایم تا از کشفیات آنها در خاطرات مبارزان انقلابی برایمان بگویند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قرآن الهامبخش
حمید قزوینی (پژوهشگر تاریخ انقلاب)
به گزارش جام جم در ایام پیش از انقلاب، حال و روز زندانیانی که در زندانهای رژیم شاهنشاهی اسیر بودند، مساعد نبود. اغلب زندانیان طی عملیات سخت بازجویی و شکنجه، راهی جز پناه بردن به معنویات و انس با قرآن، دعا و ذکر نداشتند. طبیعتا اگر در ماه مبارک رمضان کسی گرفتار زندانهای شاه میشد، شرایط برایش به مراتب دشوارتر میبود و چالشهای تازهای را تجربه میکرد. در خاطرات تعدادی از این زندانیان خواندهام در ماه مبارک رمضان، غذایی را که در طول روز به زندانی داده میشد، جایی مخفی میکردند تا بتوانند به عنوان وعده سحری بخورند. همچنین به علت دسترسی نداشتن به کتابهای قرآن و ادعیه در زندان، موارد محدودی هم که یافت میشد، به صورت مخفیانه بین زندانیان دست به دست میشد. در سلولهایی که چند زندانی در آن حضور داشتند، گاه یک نفر به تلاوت آیات قرآن و قرائت ادعیه میپرداخت و دیگران با او زمزمه میکردند.
این قرآن خواندنهای در زندان، تاثیرات زیادی بر زندانیان میگذاشته، به طوری که در خاطرات آنها، آیات قرائت شده در ایام ماه رمضان بسیار الهامبخش و تاثیرگذار روایت میشوند. برای مثال در خاطرات یکی از زندانیان شاه در ایام انقلاب آمده است: مدتی بود دلنگران خانواده و فرزندم بودم تا اینکه در جریان قرائتهای شبانه به آیه شریفه «المال والبنون زینة الحیاة الدنیا» برخوردم. این آیه چنان مرا تحت تاثیر قرار داد که از خودم خجالت کشیدم و در واقع این آیه قرآن تسکینی برای دل بیقرار من شد.
تفسیر راهنما اثر اکبرهاشمی رفسنجانی هم نتیجه همین زندانهاست و بخش اعظم آن در زندانهای شاه نوشته شده است.
شکنجه مخصوص شب قدر
محسن کاظمی (پژوهشگر تاریخ معاصر ایران)
با توجه به تقسیمبندی مبارزان انقلاب اسلامی که به طور عمده شامل ملیون، مذهبیون و چپیهای مارکسیست میشدند، از میان این سه گروه، مذهبیون از سر عقیده و باورهای مذهبی وارد عرصه مبارزه شده بودند؛ لذا برای این گروه اعمال عبادی از جمله روزه، بسیار حائز اهمیت بوده است. این دسته از مبارزان انقلابی، در اجرای آداب روزه دقت ویژهای داشتند و این دقت حتی در زندانها نیز به تمامی رعایت میشده است.
در زندان سه وعده غذایی وجود دارد که این وعدهها به فراخور ماه رمضان یا هیچ ماه دیگری تغییر نمیکند. اما انقلابیون با مقاومت در برابر ابلاغیهها و دستورات آییننامهها، شرایط را به نفع خود عوض میکردند. برای مثال در خاطرات زندانیان زندان اوین این نکته وجود دارد تمهیداتی اندیشیده شد تا در ماه مبارک رمضان وعده ناهار به عنوان افطار و وعده شام به عنوان سحری به زندانیان تحویل داده شود.
اما علاوه بر مبحث تغذیه در زندان، برگزاری کلاسها و محفلهای قرائت قرآن، عربی آسان و تفسیر در ایام ماه مبارک رمضان از جایگاه ویژهای برخوردار بوده است. همچنین در خاطرات این برهه زمانی آمده است که برخی از مبارزان اعتقادات سرسختی داشتند که از این جمله میتوانم به عباس آقازمانی معروف به ابوشریف یا احمد احمد اشاره کنم. در تاریخ آمده است اینها در سال بیش از صد روز را روزه بودهاند. بهخصوص ماههای رجب، شعبان و رمضان را به طور کامل روزه میگرفتند و در ایام دیگر سال نیز تلاش شان بر این بود که دوشنبهها و پنجشنبهها روزهدار باشند.
نکتهای که در اینجا از اهمیت بالایی برخوردار است این که روزه برای این مردان، تنها تربیت تن و صیانت از جسم نبود، بلکه نگاه این گروه به روزه از منظر تهذیب نفس و خودتزکیهای بوده است. اگر به تاریخ انقلاب به دقت بنگریم، متوجه خواهیم شد عمده این افراد در سالهای بعد مردان باصلابت و پرهیبتی بودهاند که مسؤولیتهای سنگینی را عهدهدار شدند و این ظرفیت عظیم که با تزکیه در وجود این افراد شکل گرفت، بعدها در بزنگاهها به کار انقلاب اسلامی آمد.
اما در تاریخ ماه رمضانهایی که بر انقلاب اسلامی گذشته، خاطرات تلخی هم وجود دارد. برای مثال بسیاری از مبارزان انقلابی در ماه مبارک رمضان شکنجه شدهاند و از این جمله میتوان به عزت شاهی اشاره کرد. از آنجا که در ماه رمضان به علت روزه، جسم انسان دچار ضعف و کرختی میشود و در مجموع آسیبپذیرتر است، شکنجهگران گمان میکردند میتوانند با فشار مضاعفی که در شکنجهها به انقلابیون میآورند، از آنها اعتراف بگیرند. به طور مثال در خاطرات عزتشاهی سخن از شکنجههایی در شب قدر آمده است که بعدها در تاریخ انقلاب بسیار هم معروف شد. در این خاطرات آمده است در شب قدر عزت شاهی و تعدادی از انقلابیون را بهشدت شکنجه و تا سحرگاه از سقف آویزان کردند. شاهی نقل کرده شکنجهگر به او میگفته: «امشب شب ضربت خوردن علی (ع) است و، چون شما ادعای پیرو علی (ع) بودن دارید، ما میخواهیم آن ضربهای را که علی (ع) خورد بر تو فرود آوریم!»
همچنین در تاریخ آمده است مرحومهاشمی رفسنجانی در ماه مبارک رمضان در زندان قزل قلعه در سلول انفرادی به سر میبرد و در همان سلول با صدای بلند سخنرانیهای مذهبی انجام میداد تا سلولهای دیگر هم، کلام او را بشنوند. خبر این قضیه که به مسؤولان زندان میرسد، او را به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار میدهند تا جایی که در خاطرات ایشان آمده است او را به زور روی زمین میخواباندند و تلاش میکردند لقمهای برنج یا جرعهای آب به او بخورانند تا به این ترتیب روزه او را بهظاهر باطل و بار روانی آن را به وی تحمیل کنند.
در کل آنچه من در تاریخ انقلاب یافتم این است که مبارزات انقلابی در ماه مبارک رمضان منتقدانهتر بوده و به کل رنگ و بویی دیگر داشته است و مبارزان در این ماه مبارک، روح و جسم خود را توامان صیقل میدادهاند.
آن نماز تاریخی
محمد زین العابدینی (پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی انقلاب)
به اعتقاد من مهمترین رمضانی که در جریان تاریخ انقلاب اسلامی میتوان از آن سخن گفت و خاطرات و اهمیت آن را بررسی و تحلیل کرد، رمضان سال ۱۳۵۷ است. رمضان ۵۷ نقش بسیار مهمی در جریان انقلاب اسلامی داشته و فعالیتهایی که در جریان این ماه صورت گرفته، در نهایت منجر به نماز عید فطر سال ۵۷ میشود که خود نقطه بسیار مهم و پررنگی در تاریخ انقلاب است.
نماز عید فطر سال ۵۷ بعد از مراسم چهلم شهدای مناطق مختلف کشور نظیر قم، تبریز و یزد اتفاق میافتد و بزرگترین اقدامی است که در آن برهه زمانی توسط انقلابیون صورت میگیرد؛ اقدامی که اگرچه در نهایت آرامش انجام میشود، اما کلید راهپیماییهای بزرگ کشور در ادامه فرآیند انقلاب اسلامی و آغازگر راهی است که در پایان به انفجار نور پیوند میخورد. در واقع انقلابیون از نمار عید فطر سال ۱۳۵۷ به تجمعات بعدی رهنمون میشوند و در نهایت به جمعهای میرسند که همه آن را در تاریخ با واقعه مهم و حیاتی ۱۷ شهریور میشناسیم.
اینجاست که شاهد اوجگیری انقلاب و فراگیر شدن تفکر انقلابی در کشور میشویم و کار آرام آرام به جایی میرسد که رژیم شاه دیگر قادر به کنترل اوضاع نیست و در نهایت روز به روز به سمت سقوط حرکت میکند.
اما اصلیترین ماجرایی که در جریان وقایع رمضان سال ۵۷ میتوان آن را نقل کرد، روایت حسینیهای است که از حیث موقعیت مکانی در آن زمان نزدیک میدان شهدای فعلی واقع بود و این حسینیه متعلق به شخصیتی به نام علامه نوری بوده است و آن طور که من اطلاع دارم هماکنون دیگر در قید حیات نیست.
در این حسینیه در شبهای ماه مبارک رمضان جلساتی برگزار میشده است که بسیاری از ساکنان آن محدوده تهران، در آن جلسات حضور ثابت و شرکت فعال داشتند.
سخنرانیهایی روشنگرانه در حسینیه انجام میشده که باعث جذب بسیاری از همفکران انقلاب شده بود. غالب این سخنرانیها در جهت ترویج افکار و عقاید انقلاب اسلامی و علیه رژیم شاه بوده و بدون تردید این حسینیه نقش بسیار کلیدی در شکلگیری جمعیت انقلابی فعال در راهپیماییها داشته است.
در کل نقطه کلیدی فعالیت روحانیت در جریان فعالیت انقلابی، مناسبتهای مذهبی کشور بوده است؛ چرا که این مناسبتها بهانه خوبی بودند تا روحانیت فعال در شهرستانها، سخنرانیهای مهم و تاثیرگذاری را در جهت روشنگری اذهان عمومی انجام دهند. غالب این سخنرانیها در مناسبتها انجام میشده، بنابراین نقش پررنگ ماههایی، چون محرم و رمضان را میتوان در این مورد بهوضوح دید. مردم در ماه مبارک رمضان یک ماه در مساجد و حسینیهها پای صحبتهای روحانیون مینشستند و اکثر مبارزان در این ماه در مناطق مختلف کشور پراکنده میشدند تا به فعالیتهای ضدرژیم شاه بپردازند که از جمله آنها میتوان به کشف و شناسایی رابط برای ارسال یا انتشار اعلامیهها در شهرستانها اشاره کرد.
منبع: صراط نیوز
کلیدواژه: ماه مبارک رمضان محسن کاظمی صراط ماه مبارک رمضان مبارزان انقلاب انقلاب اسلامی تاریخ انقلاب زندان ها سخنرانی ها ماه رمضان رژیم شاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۵۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک میخورند و به زندان میروند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در استان البرز و امامجمعه کرج، آیتالله حسینی همدانی در خطبههای نماز عبادی سیاسی جمعه هفتم اردیبهشتماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمهالله علیه کرج بابیان اینکه ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر را به خانواده بزرگ کارگران، کارفرمایان، تولیدکنندگان و رزمندگان میدان تولید خدا قوت و تبریک عرض میکنم، بیان داشت: بیانات مفصل و چندجانبه رهبر معظم انقلاب، درباره کار و کارگر را همه شنیدید و حرف تازهای در این زمینه نمیماند که بخواهیم بگوییم مگر عمل کردن طبق آنچه خواستهشده تا نتیجه مطلوب که خودکفایی و استقلال همهجانبه اقتصادی است به دست بیاید.
کارگر فقط کسی که در کارخانه کار میکند نیست
وی در ادامه بابیان اینکه بعد از «رونق تولید» ایشان امسال «جهش تولید» را فرمودند آنهم با مشارکت مردم، چون با تولید مشکلات معیشت، اشتغال، ارزش پول، استقلال اقتصادی و امثال اینها حل میشود، اظهار داشت: همه باید تلاش کنیم تا ارزش کار را برای جامعه روشن کنیم؛ طوری شود که کسی بیکار نباشد و هر کس برای خودش مشغولیتی که تأمینکننده زندگی یا بخشی از آن باشد را داشته باشد. باید رسانهها و فضاهای تبلیغاتی طوری تبلیغ کنند که بیکاری مورد مذمت باشد و کار ارزش باشد؛ هر کاری که میتواند انجام دهد. حضرت آقا در بیانی فرمودند: «کارگر آنکسی است که دارد کار میکند تا ملت و کشورش به عزتِ استقلال دست پیدا کند. یا اینکه کارگر ستون فقرات اقتصاد کشور است و استقلال کشور وابسته به کار کارگر است». کارگر فقط کسی که در کارخانه کار میکند نیست. یکوقت میبینید کسی در خانه مشغول کاری است که در مسیر خودکفایی دارد عمل میکند.
نام کارگر در جامعه قداست پیدا کند
امامجمعه کرج در ادامه با تأکید بر اینکه روی این مطالب باید آنقدر کار بشود تا نام کارگر در جامعه قداست پیدا کند، عنوان کرد: اگر به آموزههای دینی هم توجه کنیم، اسلام به جایگاه کارگر اهمیت لازم را داده است؛ و اساساً تنآسایی و مصرفگرایی را بهشدت مذمت کرده. همگان را به تولید و اشتغال ترغیب کرده است. لذا رسول خدا و اهلبیت علیهمالسلام خودشان اهل کار و فعالیت برای خود و دیگران بودند؛ که موارد فراوان است اگر بخواهم وارد شوم. مثلاً معلى بن خنیس مىگوید: «امام صادق علیهالسلام مرا دید که دیر به بازار در محل کار خود مىروم. فرمود: «صبح زود بهطرف عزت و بزرگى خود بیرون برو»» چه تعبیر بلندی امام علیهالسلام بهکاربرده است! درست برخلاف کسانی که کار را براى خودشان ننگ و عار مىدانند و به کارگر به چشم حقارت نگاه مىکنند، امام صادق کار را سبب عزت کارگر مىداند.
بخشی از رونق تولید با خریدِ تولید ایرانی محقق میشود
آیتالله حسینی همدانی بابیان اینکه با پیروزی انقلاب و اهتمام امامین انقلاب به جایگاه کار و کارگر، این دستور اسلامی بهعنوان یکی از گفتمانهای اصلی نظام اسلامی مطرح است؛ بهخصوص در این نبرد اقتصادی تنگاتنگ با سلطهگران جهانی، تصریح کرد: حضرت آقا راجع به امنیت شغلی عزیزان هم تأکید داشتند که به نظرم در این رابطه هم دستگاهها وظایفی دارند که باید دنبال کنند و انجام دهند و هم مردم که در بُعد مردمی، مهمترین کار برای امنیت شغلی این عزیزان گفتمان سازی و فرهنگسازی به جهت خرید کالای ایرانی بهعنوان حاصل کار و تلاش کارگر ایرانی است. بخشی از رونق تولید با خریدِ تولید ایرانی محقق میشود و باید خرید کالای ایرانی بهعنوان وظیفه عمومی و یک امرِ معروف و خرید کالاهای خارجی که مشابه ایرانی دارند، بهعنوان یک منکر در جامعه، گفتمان غالب باشد.
استاد مطهری معلم تراز انقلاب اسلامی است
وی در بخش دیگری با اشاره به ۱۲ اردیبهشت روز معلم و سالگشت شهادت معلم شهید حضرت علامه مرتضی مطهری (ره)، گفت: مرحوم شهید خصوصیات منحصربهفرد فراوانی داشت که از مهمترین آنها نظم و برنامه داشتن بود. نقش نظم در سامان دادن به مسائل مختلف زندگی و هموار کردن مسیر برای رسیدن به اهداف بزرگ بر کسی پوشیده نیست؛ و اگر بررسی کنید میبینید که یکی از عوامل مهم موفقیت انسانهای بزرگ، نظم آنان بوده است. شهید مطهری هم نظم فردی داشت و هم نظم اجتماعی و از همه لحظات عمر به بهترین وجه استفاده میکرد.
نماینده ولیفقیه در استان البرز بابیان اینکه از ویژگیهای مهم استاد مطهری توجه به نیازهای فکری و اعتقادی جامعه و پاسخ به شبهات و معضلات فکری بود، گفت: بهخصوص در دهه ۳۰ تا ۶۰ شمسی که جریانات متعددی سروصدا داشتند. غربزدهها و مروجین فرهنگ استعماری، یا افرادی که التقاطی بودند و از اسلام و از ایسمهای دیگر تلفیقی درست کرده بودند و با رنگ و لعاب به خورد جامعه و جوانان میدادند. گاهی قرآن را بر مذاق مارکسیستها ترجمه میکردند و امثال اینها که اسلام را از کار بیندازند و استاد در این میدان مبارزه یکهتاز بود، با پاسخهای متقن و جامع. لذا حضرت آقا فرمودند: «اینکه روز معلم را در سالگرد شهادت شهید مطهری قرار دادند، یک معنای نمادین و پرمغز و پر مضمونی دارد»؛ هنوز کتابهای ایشان نیازهای فکری و عقیدتی و فلسفی را پاسخگوست.
آیتالله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه استاد مطهری معلم تراز انقلاب اسلامی است؛ و الگو برای کسانی که در این مسیر حرکت میکنند، گفت: او هم آموزش میداد و هم تربیت معنوی و دعوت الهی داشت و پرورش میداد. مانند انبیاء الهی هم معلم بود و هم مربی؛ بعضی از معلمها مربی نیستند.
فعالان جبهه انقلاب نباید بگذارند نظام آموزشی کشور در دام اسنادی مثل ۲۰۳۰ گرفتار شود
وی با تأکید بر اینکه امروز مهمترین راهبرد برای انقلاب اسلامی تربیت نسلی است که هم عالم باشد و هم بافرهنگ و آموزههای مکتب اهلبیت علیهمالسلام پرورشیافته باشد، خاطرنشان ساخت: فعالان جبهه انقلاب نباید بگذارند نظام آموزشی کشور ازاینجهت منحرف شود و در دامان سکولارها و تکنوکراتها و امثالهم بیفتد. یا در دام اسنادی مثل ۲۰۳۰ گرفتار شود؛ معلمان عزیز بدانند که نباید به معلمى بهعنوان شغل و حرفه نگاه کنند؛ معلمی هنر است؛ ذوق است؛ جلوهای از هنر الهی است که «عَلَّمَ ٱلإِنسَنَ مَا لَم یَعلَم». اول خالق بودن است و بعد معلم بودن. لذا روز معلم روز تکریم عشق و ایثار است. روز تکریم از کسانیاست که قدّشان در راه ساختن و تربیت انسانها و نسل آینده خم شد و مویشان سپید.
معلمان ما باید انسانهای بصیر و دشمنشناس پرورش دهند
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با تأکید بر اینکه وظیفه معلمی همیشه خطیر بوده است؛ اما امروز به خاطر رفعت جایگاه ایران در بینِ مللِ اسلامی، وظیفه سنگینتر شده است، افزود: معلمان ما باید روح امید را در دل دانشآموزان خود بدمند و آنان را انسانهای بصیر و دشمنشناس پرورش دهند. دشمنی شناس و استکبارستیز، زیر بار ظلم نرو، اهل ایثار و مجاهده و اهل غفلت نکردن از امور دیگران بار بیاورند. معلم باید با ایجاد روحیه تفکر، انسانهایی متعهد و ارزشمدار و آرمانخواه و اهل معرفت و دغدغهمند به مسائل جامعه تربیت کند.
آیتالله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه اگر تحول و تغییر در نظام آموزشی لازم است این مهم محقق نمیشود مگر با تغییر در پرورش معلمان تراز بهعنوان عوامل اصلی تغییر، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «قدرت، اعتبار و آبروی کشور، بیش از هر چیزی وابسته به نیروی انسانی است و معلمان هستند که سازنده نسل آینده و نیروی انسانی آن هستند». و حضرت امام فرمودند: «شما معلمین، یک شغل بسیار بزرگ دارید که همان شغل الله است، و یک مسئولیت بسیار بزرگ دارید که همان مسئولیت انبیا است… شغل شما (معلمان)، شغل انسانسازى است». مجدداً از همه معلمان و اساتید بزرگوار و عزیز استان تشکر و قدردانی میکنم و بر دست همه اساتید خودم هم بوسه میزنم.
لکه ننگ دیگری برای سازمان ملل متحد بهخصوص شورای امنیت آن ثبت شد
وی در بخش دیگری با اشاره به مسائل بینالملل، عنوان کرد: یک لکه ننگ دیگری برای سازمان ملل متحد بهخصوص شورای امنیت آن ثبت شد. بعدازاین همه تلاش صهیونیستها برای حذف فلسطین از نقشه جهانی، کشورهای جهان پذیرفتند که کشور فلسطین ۱۹۴مین عضو رسمی سازمان ملل باشد، اما آمریکای صهیونیست، بهعنوان اقدام شتابزده آن را وتو کرد؛ جالب است انگلیس که رژیم صهیونیستی ساخته دست اوست، او هم مخالفت نکرد. البته کشورهای جهان با آمریکا مخالفت کردند. وتو یعنی فقط دم از صلح میزنیم ولی نمیخواهیم صلحی در جهان برقرار باشد. از صلح میگویند؛ اما مهمات و تسلیحات نظامی به اسرائیل میدهند؛ شده کوسه ریشپهن.
خطیب نماز جمعه کرج در ادامه تصریح کرد: اما در داخل در قضیه طوفان الاقصی و وعده صادق؛ خب یک عده قلم به مزدی که اعتقاد به هیچ مرامی ندارند هر افتخاری برای ملت را نادیده میگیرند، کتمان میکنند، لوث میکنند یا شبهه درست میکنند، دل مردم را خالی میکنند، امید به آینده را از بین میبرند. چه جوابی باید به اینها داد؟ برای پاسخ به این افراد بیان حضرت آقا کافی است که فرمودند: «موضوع اصلی در قضایای اخیر اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بینالمللی است؛ نه تعداد موشکهای شلیکشده و یا به هدف اصابت کرده». که البته آن تعداد و آن اصابتها سرجایش محفوظ است؛ ولی آن چیزی که مهم است همین است.
امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
آیتالله حسینی همدانی افزود: اگر این نکته خوب برای افراد جا بیفتد که چه اتفاق مهمی افتاده، بقیه مسائل، جانبی و حاشیهای میشود. مهم این است که ما با این حرکت، به مردم آزاده و ستم دیده دنیا جرئت طوفان دادیم. پف اسرائیل خبیث سفاک خوابید. خواب یک عده بزدل و مرعوب استکبار را پریشان کرد. اگر برای بعضی هیبتی داشت آن هیمنه فروریخت. امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است.
وی با تأکید بر اینکه جبهه مقاومت با هوشمندی تمام و با دقت و تقسیم وظائف راه نفس کشیدن دیو خونآشام را بسته و به شماره انداخته است، گفت: ارباب پلیدتر از خودش هم با تنفس مصنوعی و وتو کردن و اسلحه و مهمات دادن و بعضی بیچارههای منطقه با کمکهای مقطعی دیگر نمیتوانند او را مثل قبل احیا کنند. نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است و آزادگان جهان آزادانه شعار مرگ بر آمریکا میدهند.
اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک میخورند و به زندان میروند یعنی غزه پیروز است
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه غزه در این نبرد پیروز شد، گفت: غزه پیروز است چون در دل دنیای غرب همه را به سمت مظلومیت خود و پلیدی استکبار متوجه کرد. اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک میخورند و به زندان میروند یعنی غزه پیروز است. اینکه در انگلیس و دیگر کشورها تظاهرات گسترده چند صدهزارنفری به نفع غزه برگزار میشود یعنی غزه پیروز است. اینکه در سازمانهای بینالمللی بر لَه او حکم میکنند و آمریکا وتو میکند یعنی غزه پیروز است. اینکه بعدازاین همه شهید و خانهخرابی بر روی پای خود ایستاده و مقاومت میکند یعنی غزه پیروز است. اینکه پول خرج کردند و همه رسانهها را به نفع خود بسیج کردند که خبری از غزه پخش نشود اما همه دنیا بر ضد صهیونیستهای پلید شده است یعنی غزه پیروز است. غزه پیروز است چون اسلام پیروز است.
آیتالله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به مسئله عفاف و حجاب، عنوان کرد: حضرت آقا فرمودند: «بنده معتقدم در دولت، در قوّهی قضائیّه، در بخشهای مختلف، در این زمینه مسئولیّت وجود دارد که بایستی به مسئولیّتهای قانونی و شرعی خودشان عمل کنند». بیان ایشان حکایت از مسائلی دارد.
کمکاری و ترک فعل مشهود است / نتیجه و خروجی سی جلسه عفاف و حجاب در استان چه بوده است؟
وی در ادامه بابیان اینکه متأسفانه با گشتی که دیروز و یکی دو نوبت دیگر در شهر زدم کمکاری و ترک فعل مشهود است، گفت: بنده اینجا مطالبه میکنم عزیزان گزارش بدهند نتیجه و خروجی سی جلسه عفاف و حجاب چه بوده است؟ بالاخره جلسه سوم و چهارمش اگر خروجی نداشته باشد به سی جلسه رسیدن واقعاً محل بحث است. باید یک نمودی و یک بروزی در بیرون داشته باشد. مغازهها که همان مغازه است قیافهها که همان قیافههاست. ۳۰ جلسه گرفتید چه کار کردید در جلسات؟!
همه دستگاهها موظف به رعایت قانون هستند حتی بخش خصوصی
رئیس ستاد امربهمعروف و نهی از منکر استان البرز افزود: البته بنده تذکراتی به دستگاههای مربوطه دادم اما آنچه مهم است بعد از مسائل مربوط به دستگاهها، حمایت همهجانبه از اجرای قانون و کمک به مجریان قانون است. همه دستگاهها موظف به رعایت قانون هستند حتی بخش خصوصی. این بخش باید به قوانین ملتزم باشد ادعای اینکه من دولتی نیستم پس ملزم نیستم حرف بیربطی است کسی که در این کشور زندگی میکند باید قوانین را رعایت کند. هرکسی در هر کشوری که زندگی میکند باید ملتزم به قوانینش باشد نمیتواند بگوید من بخش خصوصی هستم پس رعایت نمیکنم. باید قانون درباره آنها هم اعمال شود. در بعضی از مراکز بعضی تخلفات را آزادانه انجام میدهند که مطلوب نیست. این را باید دستگاه مربوطه ورود داشته باشند. بعضی وقتها زحمات دستگاههای دیگر را اینها خراب میکنند.
نقش اصلی را در تصمیم سازی و تصمیمگیری خود بانوان دارند
آیتالله حسینی همدانی تصریح کرد: نکته دوم اینکه بانوان محترم توجه داشته باشند؛ اخیراً مجدداً رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که نقش اصلی را در تصمیم سازی و تصمیمگیری خود بانوان دارند؛ یعنی محور همه کارها در این حوزه خود بانوان باید باشند و لو مسئولیت اقدام بر عهده دستگاههای متعدد هست؛ اما اقدام آنها حمایت از عملکرد بانوان است. قسمت مهم این معضل را باید خود بانوان اقدام داشته باشند و حل کنند؛ با حضور خودشان و مطالبه گری خودشان و درخواست خودشان.
از نیروی انتظامی همه باید حمایت کنیم
وی با تأکید بر اینکه این معضل تحمیلشده که توسط بیگانگان و کمکاری بعضی مسئولین، امنیتی هم شده را در این بخش دستگاه دنبال میکنند و ما هم کامل حمایت میکنیم، گفت: از نیروی انتظامی همه باید حمایت کنیم. تمام دستگاههای استان -حالا در کشور سر جایش ولی در استان خودمان- همه دستگاهها باید به کمک نیروی انتظامی بیایند. همه مردم باید حمایت کنند از نیروی انتظامی در مسیری که واردشده برای کار پشتصحنهای که دشمنان راجع به این قصه دارند. باید حمایت کرد و کمک کرد.
امامجمعه کرج خاطرنشان ساخت: بخش دیگر که مسئله امربهمعروف و نهی از منکر است که وظیفه همگانی است و نباید کوتاهی کرد و در بخشهای فرهنگی هم باید باحوصله و ابتکار و سلیقه وارد شویم تا قضیه حل شود. بدنه مردم باید با ابتکار و سلیقه در بخش فرهنگی وارد شوند؛ و در بخش امربهمعروف و نهی از منکر هم مسئولیتش با دستگاههاست در بخشی؛ و در بخش دیگر هم باز متوجه مردم است. آنجاهایی هم که مربوط به مسائل امنیتی است و حساس است و پشت پردههایی دارد دستگاههای مربوطه وارد میشوند و کارشان را انجام میدهند و شما و ما و همه باید حمایت کنیم که این کار با قوه و باصلابت پیش برود.
نسبت به دور دوم انتخابات بیتفاوت نباشید
آیتالله حسینی همدانی در بخش دیگری با تأکید بر اینکه نسبت به دور دوم انتخابات بیتفاوت نباشید و با همان اهتمام اولیه در این دور هم شرکت کنید، گفت: بیتوجهی و اهمیت ندادن گاهی خسارات غیرقابلجبران به بار میآورد. مواظب باشید نگویید حالا دور دوم است و مهم نیست؛ نه اینطور نیست. یک رأی هم اثر دارد. با دقت انتخاب کنید و وارد قصه شوید.
وی در بخش پایانی بابیان اینکه طبق وعده، توجهی به حضرت ولیعصر ارواحنا فداه بدهم، گفت: «السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِی ضَمِنَهُ» خیلی عجیب است! داوود رقی آمد محضر مبارک امام صادق علیهالسلام بعد که کارش تمام شد و داشت میرفت، اجازه مرخصی خواست. امام صادق درحالیکه عمیقاً به او نگاه میکرد او را بدرقه کرد و بعد فرمود: اگر کسی نگاه کردن به یکی از اصحاب حضرت حجت او را شاد میکند به این مرد نگاه کند؛ یعنی اشاره کرد به داوود رقی. اولاً روایت دارد تذکر میدهد که مهم نیست در چه زمانی زندگی میکنیم؛ بلکه مهم این است که چگونه زندگی میکنیم. در هر عصری هر جوری زندگی کنیم نوع زندگی ما میتواند ما را جزو یاران حضرت حجت قرار بدهد. داوود رقی کسی است که در زمان رجعت برمیگردد؛ چون عمرش تمامشده. شاخصههای زندگی او چگونه بوده که حضرت چنین نکتهای را گفتند؟ در جای دیگری دارد که امام صادق فرمودند: او برای من بهمنزله مقداد برای رسول خداست.
نماینده ولیفقیه در استان البرز در خاتمه افزود: مقداد چگونه بود؟ انسان بصیری بود. انسان ولایت مداری بود. انسان صبوری بود. استقامت بر حق داشت. بر حق مستقیم بود. این ویژگیهای مقداد بود. امام صادق علیهالسلام میفرماید که داوود جایگاهش برای من مثل مقداد برای رسول خداست؛ یعنی ما هم اگر این صفات را در خودمان به وجود بیاوریم بصیر باشیم، دشمنشناس باشیم، ولایتمدار باشیم و استقامت بر حق داشته باشیم و صبور باشیم، میتوانیم جزو یاران حضرت حجت باشیم.